dimarts, 14 de juliol del 2009

ELS ACTORS. PETER (traducción al final)



Hi ha actors de mètode, i hi ha actors viscerals. Doncs Peter, és una tercera categoria que sap com fer les coses inclús abans de que se li proposen. No li cal llegir el guió (fet que li entusiasma al seu director), sap com afegir detalls, com posar les mans i com entonar (inclús en aparicions tant breus). I és capaç de ser impuntual, inclús quedant en sa casa. Nosaltres dos sempre hem anat junts, i per mi sempre ha estat l'home tranquil de Ford, però curiosament té el talent de que jo atresore eixa fama, quan tothom sap que jo sóc el neuròtic i ell és l'hereu en la terra d'Epicur. De fet, un slogan que sempre l'acompanyà és "Sense Pegues/Sense Problem i Sense Plom".

El personatge que interpreta és l'alcalde, i no sé supose que jo me l'havia imaginat amb més malíccia, com eixos cacics rancis que impregnen els poblets d'un olor a antic, a habitació tancada anys i anys. Però Peter va saber donar-li un altre estil que l'emparenta amb aquell Pepe Isbert de Bienvenido Mir Marshalll i amb la picaresca. Aleshores et queda eixe doble sensació que li tens estima humana però alhora saps que te la va a fotre. Aquesta idea de farsa versemblant, eixe "verí del teatre" que ho anega tot, esborrant les fronteres de la realitat i de la ficció. Així, sense pensar-ho em recorda a Resines (i l'altre asustat de la foto, Alex de la Iglesia, ben podria ser jo)

Peter té eixe aspecte calmat i eixa seguretat de que ho farà bé. Però alhora té tots els altres talents dels actors... gran dedicació als events lúdics i mal dormir, una localització del rodatge preparada per una altra pel•lícula, un documental sobre un terratrèmol suposes... En fi ,almenys sempre té foc. El coneguí a la facultat. I unes quantes cerveses més tard ja estàvem fent un programa de ràdio, una mena de gomaespuma en godella. I ja era igual, jo escrivia molt i ell improvisava perfectament. Allà hi férem de tot, expedients x, radionovel•les, entrevistes impossibles, un gran hermano on acabaren deixant-me sols amb les nominacions, agendes del dia anterior, i sobretot cridades.. recorde una que amb un Action Man com a excusa, estiguí a punt de morir de risa, amagat al terra.


-----------------------------------------------------------


TRADUCCIÓN



Hay actores de método y hay actores viscerales. Peter, es de una tercera categoría, que sabe como hacer las cosas incluso antes de que se le propongan. No le hace falta leer el guión (hecho que entusiasma a su director), sabe como añadir detalles, como poner las manos y como entonar (incluso en apariciones tan breves) Y es capaz de ser impuntual, incluso quedando en su casa. Nosotros dos siempre hemos ido juntos y para mi, siempre ha sido el hombre tranquilo de Ford, pero curisamente tiene el talento de que jo atesore esa fama, cuando todo el mundo sabe que yo soy el nervioso y él es el heredero en la tierra de Epicuro. De hecho, un slogan que siempre lo acompaña es "Sense Pegues/Sense Problem i Sense Plom". / Sin pegas, sin Problemas, sin Plomo.

El personage que interpreta es el alcalde y no sé, supongo que jo me lo había imaginado con más malicia, como esos caciques rancios que impregnan aldeas y pueblos de un olor a antiguo, a habitación cerrada años y años. Pero Peter supo darle otro estilo que lo emparenta con aquel Pepe Isbert de Bienvenido Mr Marshall y con la picaresca. Entonces se te queda esa doble sensación que le tienes estima humana pero a la vez sabes que te la va a pegar. Esta idea de farsa verosímil, ese "veneno del teatro" que lo anega todo, borrando las fronteras de la realidad y de la ficción. Así sin pensarlo me recuerda a Resines (y el otro asustado de la foto, Alex de la Iglesia, bien podría ser yo)

Peter tiene ese aspecto calmado y esa seguridad de que lo hará bien. Pero a la vez tiene todos los otros talentos de los actores.. gran dedicación a los eventos lúdicos y mal dormir, una localización del rodaje preparada para otra película, supones, un documental sobre un terremoto tal vez. En fin, almenos siempre tiene fuego. Lo conocí en la facultad. Y unas cuántas cervezas más tarde ya estábamos haciendo un programa de radio, una especie de gomaespuma en godella. Y ya era igual, yo escribía mucho y él improvisaba perfectamente. Allí hacíamos de todo: expedientes x, radionovelas, entrevistas imposibles, un gran hermano donde acabaron dejándome solo por culpa de las nominaciones; agendas del día anterior y sobretodo llamadas telefónicas... recuerdo una que con un Action Man como excusa, estuve a punto de morir de risa, escondido en el suelo.


--------------------------------------------------------------