diumenge, 26 de juliol del 2009

Els actors Jóse "El bigotes". (Traducción al final)



Jóse* quan el vaig conèixer no duia bigot. Però estiguérem discutint i hagué de deixar-se'l. Ell es prén molt seriosament els seus personatges. I creia que l'entrenador era més versemblant amb bigoti. Nosaltres ja ens coneixíem d'abans. Estudiàrem a la mateixa escola, patirem al mateix dictador.. director, perdó.. és que també duia bigot però imitant a altres cabrons baixets. I en fi... la guerra, la història i les seues batalles eren el nostre lligam, encara que per fer coses més disparatades. Ens ha pillat un poc a pas canviat, perquè jo encara isc per les nits a buscar el dia, i ell ja prefereix les drogues dures: matinejar i l'esport.

Malgrat això, com a actor el coneguí una nit al Carmen que veníem de Els Bestias, tot un clàssic. Calcatta o algo així. Música horrible, molta gent, poca llum, visibilitat disconforme... i ell conta que jo li diguí que li vaig vore algo. I sense contradir el seu talent, lo que no crec és que veiés a eixes hores i sense ulleres, que no utilitze des de fa trenta anys. Doncs en eixes condicions s'acordà el compromís.

El rodatge després va ser un procés llarg. El pla de rodatge anava alterant-se per poder adequar-se a la seua agenda, colapsada per milers de projectes internacionals. A més vaig seguir la tècnica detectivesca de Chicolini en Sopa de Gansos:

El primer dia jo aní però no anà ell. I em tocà forçar el pany de sa casa, i picar algo.
El segon dia l'enganyí, quedàrem i no aní jo.
El tercer dia plogué, i ni isquérem ni se cridàrem.
El quart dia gravàrem prou, ell i jo havíem anat però ens fallà el sol. Calia llum a la terrassa. Jo pensava deixar-ho a així, però ell pensava en repetir-ho.

Després deixàrem passar un temps. I com és prou perfeccionista va insistir en que tornàrem a gravar. Li vaig dir que sí. Però ell posà una condició, necessitava fer primer un viatge interior per entendre al seu personatge. Aleshores ho postposàvem (si heu seguit els posts haureu observat, si heu fet bé els càlculs que la demora del rodatge ha estat brutal.. l'actriu deixant-se crèixer les rastes, aquest el bigot, i una excursió a Tailàndia).

Necessità anar a Nepal també, i preguntar-li a un sherpa, que és qui aconsella a Nicolas Cage en les seues darres pel·lícules. I llençar-se des d'un avió amb paracaigudes, per alliberar no sé quines energíes. Jo desconeixia qui era aquell sherpa tant famós a Hollywood, i vaig a atrevir-me a fer un incís.

- Oh, Kinski valencià, no creus que per un text de dos paràgrafs és massa composició de personatge? - vaig preguntar tímidament.

- O ho fem bé, o no ho fem!! - va contestar amb els rostre desatat de ira i cridant afegia - sinó haver-m'ho dit perquè ja havia quedat hui amb J.L. per fer ciclisme i triatlon!!


Finalment ho va fer, alguns pensen que està forçat o sobreactuat. No s'enganyeu, així és com pensà que seria l'entrenador, i també perquè és un documental. Aleshores aplega a mantindre eixa tensió i eixa aparent sensació com si estigués nerviós. Perquè ell és tot un professional. I ho vàrem gravar en tant sols dos preses.

Han desfilat per ací Kinski, Nicolas Cage i és sobreentén a Marlon Brando, així que supose que seria la mescla d'aquests. Però veig més il·lustratiu, posar una imatge de la preparació del personatge que va fer, llançant-se des d'un paracaigudes.



------------

* Sé que l'ortografia i les seues regles no aconsellen la seua accentuació, però crec que l'esforç que tots fem forçant i fen tònica, o amb Beefeater, millor, eixa "o", mereix una desobediència civil, i sinó podeu pensar que a la manera de Prince, eixe és el símbol que es posa (pose jo, per cert, a efectes policials i jurídics).



-------------------------------------------


TRADUCCIÓN


Jóse* cuando lo conocí no llevaba bigote. Pero estuvimos discutiendo y tuvo que dejárselo. Él se toma muy en serio sus personajes. Y creía que el entrenador era más verosímil amb bigote. Nosotros ya nos conocíamos de antes. Estudiamos en la misma escuela, padecimos al mismo dictador... perdón, director.. es que también llevaba bigote pero imitando a esos cabrones bajitos. Y en fin.. la guerra, la historia y sus batallas eran nuestro vínculo, aunque para hacer cosas más disparatadas. Nos ha pillado un poco a paso cambiado, porque yo aún salgo por las noches a buscar el dia y él ya prefiere las drogas más duras: madrugar y el deporte.

A pesar de eso, como actor lo conocí una noche en el Carmen que veníamos de Los Bestias, todo un clásico. Calcatta o algo así. Música horrible, mucha gente, poca luz, visibilidad disconforme... y él cuenta que le dije que le vi algo. Y sin contradecir su talento, lo que no creo es que viese a esas horas y sin gafas, que no utilizo desde hace 30 años. Pues, en esas condiciones se acordó el compromiso.

El rodaje después fue un proceso largo. El plan de rodaje iba alterándose para poder adecuarse a su agenda, colapsada por miles de proyectos internacionales. Además seguimos la técnica detectivesca de Chicolini en Sopa de Gansos:


El primer dia yo fui pero no fue él. Y me tocó forzar el paño de su casa y picar algo.
El segundo dia le engañé, quedamos y no fui yo.
El tercer día llovió y ni salimos ni nos llamamos.
El cuarto día grabamos bastante, él y yo habíamos ido pero nos falló el sol. Hacía falta luz en la terraza. Yo pensaba dejarlo así, però el pensaba en repetirlo.

Después dejamos pasar un tiempo. Y como es bastante perfeccionista insistió en que volviésemos a grabar. Le dije que sí. Però él ponía una condición, necesitaba hacer primero un viaje interior para entender a su personaje. Entonces lo pospusimos ( si habéis seguido los posts habréis observado, si habéis hecho bien los cálculos, que la demora del rodaje ha sido brutal.. la actriz dejándose crecer las rastas, este el bigote y una excursión a Tailandia).

Necesitó ir a Nepal también y preguntarle a un sherpa, que es el que aconseja a Nicolas Cage en sus últimas películas. Y lanzarse desde un avión con paracaidas, para aliberar no se qué energías. Yo desconocía quien era aquel sherpa tan famoso en Hollywood y me atreví a hacer un inciso:

- Oh, Kinski valenciano, ¿no crees que para un texto de dos párrafos es demasiada composición de personaje? - pregunté tímidamente.

- O lo hacemos bien, o no lo hacemos!! - contestó con el rostro desatado de ira y gritando añadía - sinó no habérmelo dicho porque ya había quedado con J.L para hacer ciclismo y triatlón!


Finalmente lo hizo, algunos piensan que está forzado o sobreactuado. No os engañéis, así es como pensó que sería el entrenador y también porque es un documental. Entonces llega a manternera esa tensión y esa aparente sensación de como si estuviese nervisoso. Porque él es todo un profesional. Y lo grabamos en tan sólo dos tomas.

Han desfilado por aquí Kinski, Nicolas Cage y se sobreentiende a Marlon Brando, así que supongo que sería la mezcla de éstos. Pero veo más ilustrativo, poner una imagen de la preparación del personaje, lanzándose en paracaídas.


-------------

Jóse* cuando lo conocí no llevaba
* Sé que la ortografía y sus reglas no aconsejan su acentuación, pero creo que el esfuerzo que hacemos forzando y haciendo tónica, o con Beefeater mejor, esa "o", merece una desobediencia civil, sino podéis pensar que rollo Prince, ese es el símbolo que se pone (pongo yo, por cierto, a efectos policiales y jurídicos).


---------------------